Eksport – sposób na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa

Każdy przedsiębiorca, niezależnie od charakteru prowadzonej działalności, obiera za cel rozwój swojej firmy. Dąży do tego, aby przedsiębiorstwo cechowało się stabilną pozycją na rynku, a równocześnie konsekwentnie odnotowywało stabilny wzrost. Takie teoretyczne założenia, całkiem słuszne, muszą zostać jednak skonfrontowane z codziennością. A ta codzienność, szczególnie polskich przedsiębiorców, jest usłana ciągłymi zmianami i niespodziewanymi zdarzeniami. To powoduje, że osiągnięcie zamierzonych celów nie jest tak proste, jak wydaje się na samym początku. Choć droga jest wyboista, to jednak firmy uwzględniają różne aspekty i starają się realizować swoje cele.

Firmy, w trakcie przygotowywania własnych planów strategicznych, pod kątem inwestycyjnym oraz operacyjnym, starają się w sposób kompleksowy przewidzieć realizację zasobów, jak i potencjalne zdarzenia zewnętrzne. Plany takie najczęściej zaczynają być opracowywane w ostatnim kwartale roku. W ten sposób z początkiem nowego roku kalendarzowego można zainicjować ich realizację. Z naszego doświadczenia wynika, iż czynnikiem priorytetowym dla firm staje się obecnie utrzymanie pozycji na rynku. Szczególnie dotyczy to kwestii konkurencyjności produktów/usług. Tym, co nasza firma poleca większości kontrahentom, jest to rozszerzenie własnego postrzegania prowadzenia firmy w wymiarze jedynie lokalnego biznesu. Skłaniamy ich do postrzegania prowadzonej działalności, jako kosmopolitycznego przedsięwzięcia. Oznacza to, iż prowadzenie firmy w Polsce powinno być postrzegane z definicji, jako przedsięwzięcie w skali europejskiej. Pomimo licznych możliwości wsparcia(dotacje, subwencje, doradztwo) większość mikro przedsięwzięć  ogranicza swój rynek zbytu wyłącznie do regionu lub kraju. Jest to bardzo poważny błąd, który przyczynił się do upadku licznych firm, oferujących bardzo interesujące produkty. Chodzi tu zwłaszcza o sytuację, gdy firma opiera swój rynkowy byt jedynie o pojedynczego dużego kontrahenta. Brak dywersyfikacji źródeł przychodów jest poważnym błędem planowania i realizacji przedsiębiorstwa.

eksportCechą priorytetową naszych doradców jest znalezienie optymalnych rozwiązań, które będą dopasowane do indywidualnych potrzeb naszych Klientów. Pozwala to na poszukiwanie nieszablonowych rozwiązań. W zależności od charakteru prowadzonej działalności można zaproponować różne działania. Priorytetem, od którego firmy powinny zacząć, jest przygotowanie planu strategicznego. W jego treści powinien się znaleźć obszar realizacji sprzedaży poprzez eksport produktów czy usług. Samo zdefiniowanie celu w planie rocznym, pozwoli zauważyć możliwości eksportowe przedsiębiorstwa. Tym samym, w trakcie działalności bieżącej należy się zastanowić nad planem rozwoju eksportu. Plan rozwoju eksportu jest to plan strategiczny związany z planami działań eksportowych. W swojej treści dokładnie definiuje cele i ramy czasowe (warto stosować metodykę określania celów S.M.A.R.T.). Stworzenie takiego planu, nie jest sprawą prostą i łatwo jest popełnić błędy np. nieoszacowania wartości lub przewartościowania oferowanych produktów na tle zagranicznej konkurencji. Co zatem proponujemy? Jeśli firma ma przygotowany wstępny plan rozwoju eksportu, możemy taki plan dla Państwa przeanalizować, ocenić oraz poprawić. Jeśli firma nie ma wystarczających zasobów do rozpoczęcia prac nad takim dokumentem to nasi doradcy mogą go stworzyć w oparciu o Państwa informacje i sugestie. Warto pamiętać, iż w trakcie roku organizowane są liczne nabory wniosków o dofinansowanie projektów związanych z eksportem. Właściwe określenie harmonogramu – zarówno działań, jak i potencjalnych wydatków – jest kluczowym czynnikiem, który dotyczy możliwości finansowych firmy oraz możliwości wykorzystania zasobów ludzkich w trakcie realizacji projektu.

Warto pamiętać, że eksport to olbrzymie możliwości rozwoju i wzrostu znaczenia firmy. Jednak należy wziąć pod uwagę, iż wszystkie działania eksportowe są działaniami kosztownymi. Aby optymalnie wykorzystać wszystkie nakłady należy opierać się na doświadczeniu i wiedzy specjalistów. Takie podejście zapewni minimalizację kosztów oraz ryzyka przy równoczesnej maksymalizacji efektów.

Comments are closed.