Dzisiejszy wpis omówi Plan działalności międzynarodowej, zwany również strategią działalności międzynarodowej. Obie nazwy używane są zamienne, ale dotyczą tego samego. W Małopolsce program eksportowy został uruchomiony po raz pierwszy. Miał trwać do 30 stycznia 2017, lecz po dwóch miesiącach liczba złożonych projektów przekroczyła prawie dwukrotnie dostępną pulę środków finansowych i program zamknięto.
Do każdego wniosku wymagano dołączenie planu działalności międzynarodowej, który miał zawierać co najmniej:
a) analizę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorcy oraz jego możliwości eksportowych, pod kątem oferowanych produktów/usług;
b) analizę i wskazanie rynku/rynków docelowych działalności eksportowej, pod kątem produktów lub usług przedsiębiorcy, w tym analizę konkurencji (główni konkurenci oraz ich oferta), a także analizę ich słabych i mocnych stron;
c) analizę konkurencyjności produktu/usługi na każdym ze wskazanych rynków docelowych, w tym analizę ich słabych i mocnych stron;
d) opis wyznaczonych celów;
e) strategię eksportową w zakresie produktu/usługi;
f) wskazanie i uzasadnienie wyboru działań służących realizacji strategii eksportowej;
g) szacowane koszty wdrożenia opracowanej strategii eksportowej;
h) wstępny harmonogram wdrażania strategii eksportowej.
Na opracowanie planu można było otrzymać 50% dofinansowania. Link do programu: http://www.rpo.malopolska.pl/skorzystaj/nabory/poddzialanie-3-3-2–aktywnosc-miedzynarodowa-malopolskich-msp—rpmp-03-03-02-ip-01-12-008-16
W przypadku opracowania planu działalności eksportowej ważną rolę odgrywa jego jakość. W karcie oceny merytorycznej znajdują się punkty: Jakość i wykonalność strategii/planu działalności międzynarodowej:
- 3 pkt. – strategia/plan działalności międzynarodowej zawiera elementy obowiązkowe, jest spójna i zrozumiała, w sposób precyzyjny określa mechanizmy wdrożenia usługi/produktu podlegającej umiędzynarodowieniu na docelowym rynku zagranicznym, jest efektywna w wysokim stopniu –nakłady przewidziane w projekcie są w pełni adekwatne do zakładanych rezultatów, strategia/plan odpowiada potrzebom przedsiębiorstwa- jest w całości zgodna ze specyfiką silnych stron i przedmiotem działalności przedsiębiorstwa,
- 2 pkt.– strategia/plan działalności międzynarodowej zawiera elementy obowiązkowe, jest spójna, zrozumiała i wystarczająco efektywna – nakłady przewidziane w projekcie są adekwatne do zakładanych rezultatów, strategia/plan odpowiada potrzebom przedsiębiorstwa- jest zgodna ze specyfiką silnych stron i przedmiotem głównej działalności przedsiębiorstwa;
- 1 pkt – strategia/plan działalności międzynarodowej zawiera elementy obowiązkowe, jest spójna ale nakłady przewidziane w projekcie są stosunkowo wysokie w odniesieniu do zakładanych rezultatów i/lub istnieje duże ryzyko, że zakładane rezultaty nie zostaną w pełni osiągnięte, strategia/plan częściowo odpowiada potrzebom przedsiębiorstwa; nie dotyczy głównej działalności przedsiębiorstwa;
- 0 pkt. – strategia/plan działalności międzynarodowej nie zawiera elementów obowiązkowych albo elementy te opisane są w sposób uniemożliwiający określenie mechanizmów wdrożenia usługi/produktu podlegającej umiędzynarodowieniu na docelowym rynku zagranicznym i/lub strategia jest nieefektywna – nakłady przewidziane w projekcie są wyraźnie nieadekwatne do zakładanych rezultatów lub strategia/plan działalności międzynarodowej nie jest możliwa do wdrożenia. Przyznanie 0 punktów eliminuje projekt z oceny.
Innymi słowy można napisać, że w zależności od stopnia jego przygotowania Wnioskodawca otrzymuje odpowiednią ilość punktów. A wiadomo, że każdy punkt ma znaczenie w perspektywie możliwości uzyskania dotacji na eksport.