Działania eksportowe w praktyce. Jakie najczęściej się rekomenduje?

Z zagadnieniem unijnych dotacji eksportowych nieodłącznie związany jest dokument opisujący strategię eksportową przedsiębiorstwa. W zależności od programu bywa on określany różnymi terminami oraz nieco zróżnicowane są wymagania co do tego opracowania. Jednak w każdym wypadku elementem treści takiej strategii eksportowej są rekomendowane działania eksportowe, które zaleca się danej firmie, aby skutecznie weszła z eksportem na docelowe rynki zagraniczne.

Te potencjalne działania eksportowe także generalnie są bardzo zbliżone między poszczególnymi programami, ale te najczęściej rekomendowane są zazwyczaj te same. Tymi działaniami są:

  • imprezy targowe o charakterze wystawienniczym;
  • misje handlowe;
  • szeroki wachlarz usług doradczych.

Dlaczego akurat te?

Targi i misje

Oba te działania, choć nieco odmienne, łączy jeden zasadniczy element. Stwarzają możliwość bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem, kontrahentem czy inną firmą w celu nawiązania współpracy.

Imprezy targowo-wystawiennicze

Najdroższe działanie eksportowe, ale dające największe możliwości. Firma X organizuje stoisko, na którym prezentuje swoją ofertę i przedstawia ją na tle innych firm. Takie targi dają możliwość zapoznania się z rynkiem w danej branży, rozpoznania konkurencji, jej oferty, nowych technologii i rozwiązań. Ponadto istnieje możliwość bezpośredniej rozmowy.

Istnieje też (tańsza opcja) uczestnictwa firmy w charakterze obserwatora. Wówczas firma nie ma swojego stoiska, ale może zwiedzać targi, rozpoznając rynek i prowadzić równolegle rozmowy np. z potencjalnymi klientami czy kontrahentami.

Misje handlowe

Tańsza w organizacji niż targi. Przeprowadzanie misji pomaga jednak w rozpoznaniu danego rynku zagranicznego na miejscu. Elementem może być także jej uzupełnienie o np. spotkania biznesowe.

Usługi doradcze

Tutaj występują największe różnice między poszczególnymi programami. Jednak nie zmienia to faktu, że wszystkie są dobrane pod kątem skutecznego wsparcia firmy w wejściu na planowane docelowe rynki zagraniczne ujęte w strategii eksportowej. Stanowią instrument uzupełniający i pozwalający w efektywny sposób wykorzystać korzyści, jakie dają targi i misje gospodarcze.

Wśród tych usług może być np.

A)Doradztwo w temacie przygotowania produktu do wymagań rynku  docelowego./ Doradztwo w zakresie dostosowania produkcji (usług), aby spełnić wymagania określonego rynku zagranicznego.

Te usługi doradcze pozwolą na przeprowadzenie badań marketingowych, aby poznać potrzeby konsumentów. Ponadto pozwalają na dostosowanie takich cech produktu, jak np. wielkość opakowania, ściśle pod względem preferencji konsumentów rynku docelowego. Nawet takie pojedyncze szczegóły, z pozoru nieistotne, jak rozmiar opakowania mogą mieć w kontekście sukcesu eksportowego ogromne znaczenie.

B)Pozyskiwanie dokumentów, które uprawniają do wprowadzenia produktów lub usług na planowany rynek zagraniczny.

W ten sposób przedsiębiorca uzyskuje dofinansowanie, aby skompletować niezbędne z punktu widzenia danego rynku docelowego dokumenty. Mogą to być np. niezbędne certyfikaty, zezwolenia, zgodność towaru z odpowiednimi przepisami i inne. Wszystko zależy od warunków, jakie stawia eksport towarów na dany, konkretny rynek zagraniczny.

C)Doradztwo i wsparcie w wyszukiwaniu partnerów biznesowych na rynkach docelowych łącznie z doprowadzeniem do etapu negocjacji.

Bardzo ważne wsparcie, zwłaszcza dla firm bez większego doświadczenia w eksporcie. Firma doradcza odpowiada za przeprowadzenie procesu znalezienia, doboru potencjonalnych partnerów na rynkach zagranicznych. Wspiera firmy i stara się je przeprowadzić, aż do momentu negocjacji handlowych.

D)Doradztwo marketingowe (np. projekty katalogów, stron internetowych w językach odpowiadających planowanym rynkom docelowym.

Tu sprawa jest oczywista. Trudno o klienta bez odpowiedniej reklamy. Dotacje na internacjonalizacje także i tu przyjdą z pomocą. Bo bardzo ciężko wyobrazić sobie strategię eksportową, która nie będzie rekomendowała działań reklamowych i promocyjnych.

Działania eksportowe w strategii eksportowej

Najczęściej bywają rekomendowane działania eksportowe zaprezentowane powyżej. Targi i misje umożliwiają bezpośredni kontakt z rynkiem zagranicznym, konkurencją czy też możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu. A komunikacja bezpośrednia stwarza większą możliwość dotarcia do potencjalnych adresatów, niż wysyłanie bardzo dużej ilości e-mali z zachęceniem do współpracy.

Usługi doradcze natomiast pozwalają zadbać o każdy szczegół. Umożliwiają dobrze przygotować firmę w kontekście wejścia na rynki zagraniczne i owocnie wykorzystać uczestnictwo firmy w targach wystawienniczych oraz misjach gospodarczych.

Poszczególne programy różnią się nieznacznie w zakresie sformułowania usług doradczych. Jednak każdy z nich przedstawia kompleksowy zakres działań, które pozwolą skutecznie wejść na rynki zagraniczne. Ponadto można otrzymać na te działania dofinansowanie unijne, jeśli rekomenduje je strategia eksportowa przedsiębiorstwa. A te zaprezentowane powyżej należą do najczęściej rekomendowanych.

Comments are closed.