Z zagadnieniem unijnych dotacji eksportowych nieodłącznie związany jest dokument opisujący strategię eksportową przedsiębiorstwa. W zależności od programu bywa on określany różnymi terminami oraz nieco zróżnicowane są wymagania co do tego opracowania. Jednak w każdym wypadku elementem treści takiej strategii eksportowej są rekomendowane działania eksportowe, które zaleca się danej firmie, aby skutecznie weszła z eksportem na docelowe rynki zagraniczne.
Te potencjalne działania eksportowe także generalnie są bardzo zbliżone między poszczególnymi programami, ale te najczęściej rekomendowane są zazwyczaj te same. Tymi działaniami są:
- imprezy targowe o charakterze wystawienniczym;
- misje handlowe;
- szeroki wachlarz usług doradczych.
Dlaczego akurat te?
Targi i misje
Oba te działania, choć nieco odmienne, łączy jeden zasadniczy element. Stwarzają możliwość bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem, kontrahentem czy inną firmą w celu nawiązania współpracy.
Imprezy targowo-wystawiennicze
Najdroższe działanie eksportowe, ale dające największe możliwości. Firma X organizuje stoisko, na którym prezentuje swoją ofertę i przedstawia ją na tle innych firm. Takie targi dają możliwość zapoznania się z rynkiem w danej branży, rozpoznania konkurencji, jej oferty, nowych technologii i rozwiązań. Ponadto istnieje możliwość bezpośredniej rozmowy.
Istnieje też (tańsza opcja) uczestnictwa firmy w charakterze obserwatora. Wówczas firma nie ma swojego stoiska, ale może zwiedzać targi, rozpoznając rynek i prowadzić równolegle rozmowy np. z potencjalnymi klientami czy kontrahentami.
Misje handlowe
Tańsza w organizacji niż targi. Przeprowadzanie misji pomaga jednak w rozpoznaniu danego rynku zagranicznego na miejscu. Elementem może być także jej uzupełnienie o np. spotkania biznesowe.
Usługi doradcze
Tutaj występują największe różnice między poszczególnymi programami. Jednak nie zmienia to faktu, że wszystkie są dobrane pod kątem skutecznego wsparcia firmy w wejściu na planowane docelowe rynki zagraniczne ujęte w strategii eksportowej. Stanowią instrument uzupełniający i pozwalający w efektywny sposób wykorzystać korzyści, jakie dają targi i misje gospodarcze.
Wśród tych usług może być np.
A)Doradztwo w temacie przygotowania produktu do wymagań rynku docelowego./ Doradztwo w zakresie dostosowania produkcji (usług), aby spełnić wymagania określonego rynku zagranicznego.
B)Pozyskiwanie dokumentów, które uprawniają do wprowadzenia produktów lub usług na planowany rynek zagraniczny.
W ten sposób przedsiębiorca uzyskuje dofinansowanie, aby skompletować niezbędne z punktu widzenia danego rynku docelowego dokumenty. Mogą to być np. niezbędne certyfikaty, zezwolenia, zgodność towaru z odpowiednimi przepisami i inne. Wszystko zależy od warunków, jakie stawia eksport towarów na dany, konkretny rynek zagraniczny.
C)Doradztwo i wsparcie w wyszukiwaniu partnerów biznesowych na rynkach docelowych łącznie z doprowadzeniem do etapu negocjacji.
Bardzo ważne wsparcie, zwłaszcza dla firm bez większego doświadczenia w eksporcie. Firma doradcza odpowiada za przeprowadzenie procesu znalezienia, doboru potencjonalnych partnerów na rynkach zagranicznych. Wspiera firmy i stara się je przeprowadzić, aż do momentu negocjacji handlowych.
D)Doradztwo marketingowe (np. projekty katalogów, stron internetowych w językach odpowiadających planowanym rynkom docelowym.
Tu sprawa jest oczywista. Trudno o klienta bez odpowiedniej reklamy. Dotacje na internacjonalizacje także i tu przyjdą z pomocą. Bo bardzo ciężko wyobrazić sobie strategię eksportową, która nie będzie rekomendowała działań reklamowych i promocyjnych.
Działania eksportowe w strategii eksportowej
Najczęściej bywają rekomendowane działania eksportowe zaprezentowane powyżej. Targi i misje umożliwiają bezpośredni kontakt z rynkiem zagranicznym, konkurencją czy też możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu. A komunikacja bezpośrednia stwarza większą możliwość dotarcia do potencjalnych adresatów, niż wysyłanie bardzo dużej ilości e-mali z zachęceniem do współpracy.
Usługi doradcze natomiast pozwalają zadbać o każdy szczegół. Umożliwiają dobrze przygotować firmę w kontekście wejścia na rynki zagraniczne i owocnie wykorzystać uczestnictwo firmy w targach wystawienniczych oraz misjach gospodarczych.
Poszczególne programy różnią się nieznacznie w zakresie sformułowania usług doradczych. Jednak każdy z nich przedstawia kompleksowy zakres działań, które pozwolą skutecznie wejść na rynki zagraniczne. Ponadto można otrzymać na te działania dofinansowanie unijne, jeśli rekomenduje je strategia eksportowa przedsiębiorstwa. A te zaprezentowane powyżej należą do najczęściej rekomendowanych.