Dziś nasz serwis chce napisać o drugim programie eksportowym, gdzie załącznikiem był tym razem model biznesowy eksportu. Dotyczy to działania 2.4 Współpraca gospodarcza i promocja w ramach RPO Opolskiego, gdzie można pozyskać dotacje na eksport do 350 tys. zł. Dla zainteresowanych odsyłam do źródła programu, gdzie można poczytać o szczegółach udzielania dotacji Link: http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/nabory/24-wspolpraca-gospodarcza-i-promocja/
Aby zdobyć dotacje należy w województwie opolskim posiadać tzw. Model biznesowy eksportu. Podobnie, jak inne wydatki, podlegał w tamtym naborze dofinansowaniu w wysokości 70%.
O ile w Wielkopolsce jest mowa o Planie rozwoju eksportu, to w tym przypadku pojawia się nazwa Model biznesowy eksportu. Pojawia się w tym momencie pytanie: co to jest? To nic innego, jak przyjęta przez firmę długookresowa metoda na powiększenie i wykorzystanie zasobów (finansowych, ludzkich, rzeczowych), która ma na celu przedstawienie klientom oferty przewyższającej ofertę konkurencji. A to przy jednoczesnym zapewnieniu organizacji dochodowości całego przedsięwzięcia. Opracowany model biznesowy eksportu ma za zadanie uzyskanie, a w późniejszym etapie utrzymanie, przewagi konkurencyjnej. Z modelu biznesowego eksportu powinna wynikać możliwość oceny koncepcji, opłacalności i ryzyka nowego przedsięwzięcia.
Program nie narzuca wprost żadnej struktury omawianego modelu, ale w karcie oceny projektu możemy znaleźć:
„Model biznesowy powinien zawierać:
- Wstęp: co spowodowało, że podjęto pracę nad nowym produktem/usługą; jaka jest wizja; jakie są cele stawiane wobec projektu.
- Grupy docelowe odbiorców: do kogo kierowane będą produkty – jakich segmentów klientów; czym wyróżnia się dana grupa, jakie ma zwyczaje zakupowe i potencjał.
- Proponowane produkty: jaka wartość będzie dostarczona klientowi; jakie korzyści on uzyska poprzez zakup produktów; na jaką potrzebę odpowiada rozwiązanie; do jakiej grupy docelowej kierowane będą poszczególne produkty, jaką przewagą konkurencyjną dysponuje przedsiębiorstwo.
- Kanały dystrybucji: w jaki sposób przedsiębiorstwo chce dotrzeć ze swoją ofertą do klientów; które kanały mają być kluczowe, a które uzupełniające; w jaki sposób te kanały odpowiadają zwyczajom zakupowym klientów.
- Strategia marketingowa: w jaki sposób będą budowane relacje z przyszłymi klientami; jakie interakcje z klientem będą dokonywane w procesie sprzedaży i obsługi, jakie będą formy komunikacji i promocji.
- Zasoby: jakie są kluczowe zasoby niezbędne do rozwoju produktu i sprzedaży, czy mają one być zapewnione w ramach firmy, czy zakupywane na rynku.
- Partnerzy biznesowi: kim są główni dostawcy lub podwykonawcy, jaka będzie ich rola i znaczenie w projekcie.
- Analiza finansowa – źródła przychodów i kosztów: jaki będzie sposób płatności i model rozliczeń; ile będzie wynosiła szacunkowa cena produktów; poziom marży; na ile szacowane są przychody w pierwszym kwartale lub roku – a ile w kolejnych, jakie są podstawowe grupy kosztowe i jak będą się one zmieniać, jakich zysków przedsiębiorstwo się spodziewa. „
Powyżej opisana struktura to nic innego, jak wymóg przygotowania modelu biznesowego eksportu według z góry ustalonych kryteriów. Ciekawe dlaczego te informacje są zawarte w karcie kryteriów oceny projektu, a nie np. w regulaminie lub w ogłoszeniu, tak aby każdy miał możliwość zapoznania się z wymaganiami. W danym opisie modelu pojawia się również „Strategia rozwoju przedsiębiorstwa”. Według mnie model biznesowy oraz tą strategię można połączyć poprzez stworzenie takiego punktu w strukturze modelu biznesowego.
Taka strategia to określona koncepcja systemowego działania (plan działań), polegająca na formułowaniu zbioru długookresowych celów przedsiębiorstwa i ich modyfikacji w zależności od zmian zachodzących w jego otoczeniu, określaniu zasobów i środków niezbędnych do realizacji tych celów oraz sposobów postępowania (reguł działania, dyrektyw, algorytmów) zapewniających optymalne ich rozmieszczenie i wykorzystanie w celu elastycznego reagowania na wyzwania rynku. Dodatkowo ma też zapewnić przedsiębiorstwu korzystne warunki egzystencji i rozwoju. Na strategię przedsiębiorstwa składa się pięć zasadniczych elementów: misja firmy, domena działania, przewaga strategiczna (silna strona), cele strategiczne oraz funkcjonalne programy działania.
Kryterium nosi nazwę: Ocena jakości i wykonalności strategii/modelu biznesowego. W sumie instytucja zarządzająca programem niepotrzebnie rozdziela model biznesowy i strategię, skoro można to połączyć w jeden dokument.