Obecnie w każdym programie regionalnym czy ogólnopolskim, gdzie można pozyskać dotacje na eksport, wspomina się o załączniku określającym cele i strategie realizacji działań eksportowych firmy, która aplikuje o dofinansowanie. Dziś zamierzamy nawiązać do programu, gdzie pierwszy raz był wymagany taki właśnie dokument. Wspominamy o tym, ponieważ obecne programy unijne wzięły sobie za wzór funkcjonowanie tego programu, do którego teraz się odwołamy.
Warunkiem ubiegania się o dofinansowanie w ramach programu działania 6.1 PO IG. było posiadanie Planu rozwoju eksportu na dzień złożenia wniosku. Intensywność wsparcia na przygotowanie Planu rozwoju eksportu nie mogło przekroczyć 80% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem i nie mogła przekroczyć 10 000 PLN dofinansowania.
Wymogiem było stworzenie dokumentu o odpowiedniej strukturze. Jego treść miała zawierać:
- Informację o dacie rozpoczęcia przygotowania dokumentu.
- Opracowania dotyczące analizy konkurencyjnej przedsiębiorstwa pod kątem produktów lub usług przedsiębiorcy.
- Opracowania dotyczące wyboru rynków docelowych działalności eksportowej.
- Opracowania dotyczące badania wybranych rynków docelowych.
- Opis bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa w najważniejszych obszarach funkcjonowania i prognozy rozszerzenia działalności przedsiębiorcy ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju poprzez eksport.
- Analizę SWOT dla eksportu każdego rodzaju produktu/usługi na każdym z planowanych rynków docelowych.
- Opis celów i strategii eksportowej.
- Rekomendację rozwoju działalności eksportowe.
- Wskazanie i uzasadnienie wyboru działań do realizacji przez przedsiębiorcę spośród wymienionych w § 40 ust. 2 w/w Rozporządzenia.
- Szacowaną wielkość kosztów niezbędnych do sfinansowania działań koniecznych do zrealizowania opracowanej strategii.
- Wstępny harmonogram wdrażania strategii eksportowej.
W sumie stworzyliśmy 20 planów rozwoju eksportu według w/w struktury i wszystkie otrzymały akceptacje instytucji zarządzającej programem. Za każdym razem, z uwagi na różne branże oraz rekomendowane strategie, tworzyliśmy dokument od podstaw. Mając opracowany plan rekomendowaliśmy firmom różne działania. W tym m.in.:
– udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy;
– organizacje i udział w misjach gospodarczych za granicą;
– wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych;
– uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe;
– doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej;
– doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych;
– działania promocyjne i informacyjne;
– umożliwienie udziału Beneficjenta w charakterze wystawcy w międzynarodowych imprezach targowych, organizowanych na terenie Polski;
– pokrycie kosztów funkcjonowania przedstawicieli przedsiębiorcy w zakresie promocji i reklamy na rynkach docelowych (w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy, z intensywnością refundacji 20%);
– organizacja misji gospodarczych potencjalnych partnerów zagranicznych przedsiębiorcy w siedzibie przedsiębiorcy w Polsce.
Plan rozwoju eksportu – to się opłaca
Mając tak opracowany plan rozwoju eksportu można było się ubiegać o dotacje na wdrożenie omawianego planu rozwoju eksportu. Wysokość możliwego dofinansowania wynosiła do 400 tys. zł. Wiele razy słyszeliśmy wątpliwości np. po co tworzyć plan rozwoju eksportu, skoro można złożyć sam wniosek? Nasi doradcy pytali wtedy; a wie Pan ile firma sprzeda na rynek zagraniczny ? Odpowiedź brzmiała: NIE. Czy wie Pan, gdzie jechać na targi? NIE. Czy wie Pan, ile to wszystko będzie Pana kosztować? NIE. I tak dalej. Wszystko miało odbyć się na zasadzie, że jakoś to będzie. Niestety przy planowaniu, jak i przy dotacjach, wszystko musi być policzone, uzasadnione, a także umotywowane odpowiednim celem oraz strategią biznesową. Zatem wszystko musi mieć sens, a właściwą treść posiadać w opracowanym dokumencie, czyli Planie rozwoju eksportu.
Pingback: Standard tworzenia Modelu biznesowego internacjonalizacji w ramach programu 1.2 Internacjonalizacja MŚP, Polska Wschodnia - Plan Eksportu