Niedawno podano wyniki I etapu w ramach konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, Działanie II.2: Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Poddziałanie II.2.1: Modele biznesowe MŚP, organizowanego przez Centrum Obsługi Przedsiębiorcy w Łodzi. Przypomnijmy, że jest to program eksportowy skierowany do przedsiębiorców, którzy chcą pozyskać wsparcie na działania eksportowe. Program podzielony jest na dwa etapy. W pierwszym etapie można wnioskować o dofinansowanie na przygotowanie modelu biznesowego internacjonalizacji. Program finansował połowę kosztów koniecznych na stworzenie nowego modelu biznesowego, ale nie mogło to być więcej niż 100 tys. złotych.
Przykład: Firma zleca przygotowanie nowego modelu biznesowego. Koszt opracowania wraz z szczegółowymi analizami rynku został oszacowany na 50 000 zł. Program sfinansuje 50% tej kwoty, czyli 25 000 zł. Program dodatkowo przekaże nam zaliczkę w wysokości 15 000 zł na powyższy cel.
Oczywiście przedsiębiorców przede wszystkim interesuje II etap programu, gdzie można pozyskać dotacje na wdrożenie stworzonego modelu biznesowego internacjonalizacji. Aby to osiągnąć należy jednak najpierw taki model biznesowy napisać. W tym celu konieczne jest skorzystanie z usług firmy doradczej. Zanim to nastąpi należy złożyć wniosek o przyznanie wsparcia na ten cel (czyli stworzenie nowego modelu biznesowego internacjonalizacji) w ramach I etapu. Link do ostatniego naboru: http://www.cop.lodzkie.pl/nabor-wnioskow/562-2-2-internacjonalizacja-przedsiebiorstw-2-2-1-modele-biznesowe-msp
Wróćmy jednak do nowego modelu biznesowego. Czym on jest tak naprawdę? Dla nas to tylko kolejna odmiana Planu Rozwoju Eksportu, który wraz z programem Paszport do eksportu zapoczątkował w Polsce planowanie w sprzedaży na rynki zagraniczne. Ogólnie przez opracowanie modelu biznesowego internacjonalizacji przedsiębiorstwa należy rozumieć dzieło, którego przedmiotem może być m.in.:
– badanie rynku;
– określenie rynków docelowych dla działalności eksportowej;
– analiza pozycji konkurencyjnej Wnioskodawcy na danym rynku;
– strategia wejścia na rynki globalne;
– dostosowanie strategii produktu lub usługi do danego rynku;
– określenie norm, wymagań, certyfikatów stawianych przez rynki (kraje) docelowe;
– opis produktów/usług przedsiębiorstwa oraz jego aktualnej pozycji na rynku międzynarodowym;
– przygotowanie i rozwój strategii internacjonalizacji, określenie celów strategicznych przedsiębiorstwa w kontekście planowanych działań międzynarodowych;
– wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych;
– koncepcja otwierania nowych kanałów biznesowych dla ułatwienia sprzedaży zagranicznej, planowanie rozbudowy łańcucha dostaw;
– plan dywersyfikacji geograficznej i sektorowej;
– propozycja optymalnych sposobów komunikacji oraz sposobów promocji na danym rynku;
– opracowanie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej;
– opracowanie koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach;
– wstępny harmonogram wdrażania strategii biznesowej.
Powodem wprowadzenia wymogu stworzenia powyższego dokumentu jest skłonienie firm do planowania. Końcowy dokument ma zostać dołączony do wniosku w ramach II etapu, w którym można aplikować o sfinansowanie 85% działań eksportowych związanych z jego realizacją. Jakość wykonanego dokumentu będzie miała znaczący wpływ na ocenę zgłaszanego projektu w II etapie, dlatego warto się postarać Tak przygotowany dokument pozwoli firmie ubiegać się o dotacje w wysokości do 250 tys. zł w ramach II etapu programu II.2.1: Modele biznesowe MŚP na wdrożenie opracowanej strategii.